by

Hosteļu vēsture

Hosteļi mūsdienās ir kļuvuši par ļoti populāru nakšņošanas vietu, jo tie ir lētu un ērti. Pasaulē ir aptuveni 4000 hosteļi 80 dažādās valstīs, bet kā tad aizsākās ideja par hosteļu kā naktsmītņu izveidošanu?

Pirmais hostelis tika izveidots 1912. gadā Vācijā. To radīja vīrs vārdā Ričards Širmans ar mērķi pilsētā dzīvojošiem jauniešiem nodrošināt veidu, kā ieelpot svaigo lauku gaisu un atpūsties no pilsētas kņadas par lētu naudu. Un tā Vācijā sāka uzplaukt hosteļu bizness. Līdz 1932. gadam Vācijā jau tika atvērti ap 2000 jauniešu hosteļi, un šī hosteļu kustība sāka izplatīties arī ārpus Vācijas robežām. Tādās valstīs kā Šveice, Polija, Norvēģija, Lielbritānija, Īrija, Francija arī tika izveidoti hosteļi, kuri pievienojās vācu hosteļu kustībai, kurai tika dots nosaukums Internacionālā jauniešu hosteļu federācija. Divus gadus vēlāk pirmais hostelis tika atvērts arī ASV, un tas deva šai kustībai zaļo gaismu kļūt par vispasaules internacionālu organizāciju.

Līdz ar baumām par karu, Eiropā daudzi hosteļi tika aizvērti vai nu brīvprātīgi, vai piespiedu kārtā, kas nozīmēja, ka arī Eiropas hosteļu kustība tika nopauzēta, taču tajā pašā laikā  ASV un Kanādas hosteļu tīkls tikai attīstījās un pilnveidojās.

Tāpat kā daudzas industrijas arī hosteļu kustība atkal uzplauka pēc kara beigām, un hosteļi tika izveidoti arī Āfrikā, Āzijā, Austrālijā un Dienvidamerikā. Vēlāk 60. un 70. gados, kad sāka izplatīties tādas kustības kā hipiji, hosteļi bija to galvenās mītnes vietas, jo tie bija lēti un ļoti pateicīgi komunikācijai ar citiem cilvēkiem. Šajā laikā arī sāka veidoties pirmie lielie hosteļi pilsētās, jo ceļošana kļuva par modes lietu, un daudziem pilsētu mīļotājiem bija nepieciešama vieta, kur palikt.

Arī vēlākajos gados – 80. un 90. gados – hosteļu bizness tikai auga, jo arvien vairāk cilvēki ceļoja un vēlējās vietu kur apmesties savu ceļojumu laikā par lētu naudu.

11. septembra traģēdija ietekmēja ne tikai milzīgu daudzumu ASV iedzīvotāju, bet arī hosteļu biznesu, jo ceļotāju skaits ievērojami samazinājās. Tā rezultāta daļai hosteļu bija jāslēdz savas durvis, jo tiem vienkārši nebija klientu. Bet sākot ar 2006. gadu, ieviešot jaunas hosteļu programmas un piedāvājumus, hosteļu biznesā atkal ir sākts novērot kāpums, kas tikai nozīmē, ka šis bizness nekur nepaliks, jo tieši jauni cilvēki vēlas ceļot, bet nevēlas par to maksāt lielas naudas summas.